Bagel-aamiaisen jälkeen ajoimme Kahuluin kautta Hana Hwy:lle. Ohitimme Paian. Ihania mutta myös haikeita muistoja tuli mieleen Paiasta. Sinne haluan joskus vielä uudestaan. Kun tie muuttui Hana Roadiksi, aloin seuraamaan tien reunassa olevia amilimerkkejä, jotta osaamme pysähtyä Lonely Planetin suosittelemalla paikalla. Mailimerkkiä 11 ei ollut, mutta 12:n jälkeen tulimme vähän matkaa taaksepäin. Auton sai parkkeerattua tien viereen. Kiipesimme yli metrin korkuiselle kiveykselle ja metsään. Puiden liaaneja olisi ehkä voinut käyttää apuna. Noin 50 metrin päässä sademetsän keskellä oli Haipua’ena Falls, joka pieneen lampeen pudotessaan jatkoi matkaa pientä kivistä jokea pitkin. Vesikengät olivat käytännölliset isoilla liukkailla kivillä kävellessä. Pulahdin viileään altaaseen. Pari muutakin turistia kävi kuvaamassa putousta.096 Road To Hana

Haipua'ena Falls

Haipua’ena Falls

Matkalla Hanaan ihastelimme autosta oikealla puolellamme liriseviä pieniä putouksia, pehmeän näköisiä lehvästöpetejä, puiden liaaneja, Etelä-Afrikan tulppaanipuita ja vasemmalla puolellamme alas meren rantaan jatkuvaa raikasta vehreyttä. Satojen käännösten ja 54 kapean sillan ylityksen jälkeen saavuimme Hanaan. Osuimme heti bensa-asemalle, automme oli janoinen. ”Jenkkilaivamme”, joksi Antti meidän Impalaa kutsui, kulutti paljon matkalla tänne. Söimme Hana Bayn rannalla ruokakioskista hakemaamme kotitekoisen makuista jauhelihapihviä, riisiä ja sipulikastiketta. Jälkkäriksi oli suklaajätskiä ja –kastiketta.

Hana Bay

Lähdimme takaisin ja ohitimme omakotitaloja, koulun ja poliisiaseman. Ihmettelimme miten kukaan haluaa asua näin syrjäisessä kylässä. Tänne tulee pelkkä kippuratie. Toki on täällä pieni lentoasemakin ja veneellä pääsee myös. Paluumatkalla pysähdyimme Waikamoi Trailille, jonka olin kävellyt jo väärin päin viime kerralla.

Waikamoi Trail

135  Waikamoi Trail144  Waikamoi TrailAlkuillasta päästyämme Lahainaan, kävimme Cannery Mall:issa, joka oli sopivan pieni parin tunnin shoppailuun. Starbuckissa nautin Chai Latten, minun lempparin. Anttikin maistoi sitä nyt ensimmäistä kertaa. Maistui kuulemma joululle.

Illalla Antti kävi hotellin salilla ja vaihtoi matkakuulumisia Idaholaisen turistin kanssa. Kotoisa fiilis tuli Frendejä katsoessa.