Lahaina Harbor

Aamulla menimme Lanai Ferryn kyytiin, johon olimme ostaneet etukäteen liput netistä. Pitihän tuo pieni Mauin naapurisaari käydä tsekkaamassa. Niin olen sitten käynyt kaikilla Hawaiin asutuilla saarilla yksityisomistuksessa olevaa Ni’ihauta lukuun ottamatta. Matka kesti tunnin Lanain Manele Bayhyn. Shuttle bus vei meidät saaren keskiosan Lanai Cityyn. Saarella oli paljon golfkenttiä ja monet tulivatkin golfbägien kanssa. Nousimme korkealle meren pinnasta ja puusto vaihtui havupuihin. Lanai City oli käytännössä vain pieni kylä, pienet kunnostusta vaativat puutalot ympäröivät havupuista puistoa. Pari hiljaista katua ja muutama omaperäinen souvenir shop. Lonely Planetin suosittelemassa Canoes Lanai – ravintolassa sai kuitenkin perushyvää ruokaa. Pieni Lanain kulttuu- ja perintökeskus esitteli ananasviljemiä. Ainoa pieni ruoka market oli siestalla ja aukesi klo 13.30. Sen aukeamista odotimme puiston penkillä ja taas hirvittävän väsyneinä. Marketista saimme mm. muutaman postikortin isille tuliaisiksi.

Lanai City Park

Lanai City

254 Lanai CityYritimme päästä shuttlella takaisin satamaan. Saimme kuitenkin pariin kertaan kiertää Lanai Cityn ja rannan väliä, kun kaikki shuttlet eivät vieneet satamaan vaan hotelleihin. Aasialaissyntyisten kuskien puheesta emme aina saaneet selvää mihin shuttle meni. Pari lisärundia ei ollut haitaksi. Pääsimmkuitenkin hyvissä ajoin satamaan ja sieltä lähtevään laivaan Lahainaan. Paluumatkamme laivassa vietimme sisätiloissa.

Lahaina

Autolle palatessa löysin jonkinlaisesta dive centeristä honuista kertovan ekologisen opaskirjan, Sea Turtle an Ecological Guide. Hotellissa aloitimme illan taas iltaunilla ja heräsimme iltapuuhiin parin tunnin päästä. Unitauti jatkui ja tuntui, että koko päivä oli mennyt puoliunessa. Jospa huomenna olisi virkeämpi olo.