Aamulla kävimme varaamassa huomiselle Coba-Tulum – retken. Sitten pikaisen mikronuudeliaterian jälkeen klo 11.30 kävelimme 400 metrin päähän meidän hotellista aqua tourn toimipisteelle laguunin rannalle. Pelastusliivit olivat tällä retkellä pakolliset. Jokaiseen minimoottoriveneeseen mahtui kaksi henkilöä. Meille opastettiin käsimerkit, joilla kommunikoimme muiden veneiden kanssa. Antti luonnollisesti ryhtyi ajamaan meidän paattia. Lähdimme viiden veneen ryhmissä ajamaan jonossa oppaamme perässä. Kohta kiihdytettiin arviolta 40 km:iin tunnissa.OLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERA

Laguunista mereen kuljimme mangrovemetsikön läpi mutkitellen. Vastaan tuli pari isompaa venettä, jotka saivat aaltokuoppia aikaiseksi meidän matkalle. Merellä päästiin taas kiihdyttämään kunnes noin puolen tunnin veneilyn jälkeen olimme määränpäässä, noin 50 metrin päässä rannasta. Veneemme köytettiin yhteen, etteivät lähde itsekseen seilaamaan. Snorklit päälle ja hypättiin veteen. Vesi ei ollut syvää siinä kohdassa, vain muutamia metrejä. Pohja näkyi kirkkaassa vedessä hyvin. Paikoitellen korallimöhkäleet ulottuivat melkein pintaan asti. Kellertävää ja punertavaa korallia. Liloja matomaisia putkia ryppäinä. Vaaleita, sinisiä ja keltamustaraitaisia kaloja (, joita tapasimme Hawaiillakin). Keltaiset kalat olivat parvina korallien edustalla. Vaalea töyhtöinen kala puhalsi hiekkaa pohjassa, kaveri oli varmaan ravintoa etsimässä. Kivinen ihmispatsas oli häkellyttävä näky veden alla.OLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERA

Jollakin oli kalanruualla täytetty pullo mukana. Kymmenet vaaleat kalat tulivat tietysti sen houkuttelemina paikalle. Niitä oli niin paljon, että osa kaloista viisti suomuista pintaansa meitä vasten. Veneeseen ylöspääseminn ei ollut niin sujuvaa kuin siitä alas tiputtautuminen, mutta onneksi sain itseni ylös kahden miehen avulla….. hieman köntys olo. Aurinkorasvailimme itsemme uudestaan paluumatkaa varten. Kello oli juuri ja juuri kaksi eli säteily merellä auringon paisteessa oli tosi voimakasta. Vaikka snorklaaminen onkin kivaa, niin “omalla” veneellä kahdestaan oli mahtavaa mennä ja se oli ehdottomasti retken hauskin osuus.OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Paikallista kalastusta.

Meidän hotelli

Pikaisen suihkun jälkeen lähdimme etsimään lounaspaikkaa. Laguunin rannassa oleva Pancho and Willy’s ei ollut vielä auki, joten päädyimme taas hotellimme Tradewingsiin. Kanapihviä marsalaviinikastikkeessa sienten ja ohuen spagetin kera oli mielettömän hyvää. Antin lautasella oli monta palaa porsaan sisäfilettä perunamuusin ja kasvisten kanssa. Jälkkäriksi nautin matkan ensimmäisen suklaakakun. Merinäköala, ilmastoitu tila ja hyvää ruokaa, mahtavalta tuntui elo.

Pienen ruokalevon jälkeen menimme rannalle. Antti meni aaltoihin hyppimään. Minä jäin rantatuoliin kirjoittamaan tablettiin. Siinäpä oli mukavaa. Voisin enemmänkin “työskennellä” meren äärellä. Antti tuli kuitenkin jo lähes tunnin pyörimisen jälkeen pois vedestä. Kauempana merellä ukkosti. Kävimme iltauinnilla omassa altaassamme. Antti oli ilmeisesti saanut auringonpistoksen tänään, hän kuumeili ja oli huonovointinen. Hän vietti illan sohvalla peiton alla.