Pikaisen pakkausoperaation jälkeen kävimme aamupalalla ja pääsimme lähtemään matkaan klo 9. Matka Johannesburgista Krugerin portille Phalaborwaan on reilu 500 km. Pääsimme sujuvasti N1-motarille, jota saimme ajaa monta tuntia Polokwaneen asti. Matkalla tuli vastaan neljä tietullia, joihin meni rahaa yhteensä 138 randia (eli noin 11 €). Yksi tullipojista oli ihan mehuissaan, kun annoimme tasarahan.

Steers

Roadtrip oli vaihteeksi kerrassaan mukava tapa siirtyä paikasta toiseen. Nyt kun vasemman puoleiseen liikenteeseenkin olimme vähän tottuneet eikä tarvinnut olla koko ajan jännittämässä. Maisema oli kuivaa punaista maata ja puskaa, toistensa lomassa olevia pannukakkuvuoria. Keskustelimme maailman ja elämän kokemisen ihanuudesta ja kuinka se aitoudessaan hakkaa mennen tullen tietokonepelit ja virtuaalimaailman. (Vaikka huonohan minun on lähteä arvostelemaan, ikinä mitään tietokonepeliä edes pelannut.) Radiosta soi Alicia Keysin Girl On Fire, joka siivitti meidät tunnelmaan, jossa omistamme pienen palan Afrikkaa.

Pysähdyimme sekä itsemme että auton tankkaukseen muutaman kymmenen kilometrin päähän Polokwanesta (suunnilleen matkan puolivälissä). Pysähdysmesta oli lähes kokonaan tummien ihmisten kansoittama. Pikaruokapaikka Steers tarjosi meille chicken hero rollit, joka oli kanalla, avokadolla ja lisukkeilla täytetty pitkulainen sämppy ranskiksilla. Matka jatkui Polokwanen lähellä exit-liittymään, josta pääsimme R71-tielle. Ohitimme asutusalueen. Tien varresta löytyi betonihökkeleitä, mutta myös laadukkaampia kivitaloja eri väreissä. Liftareita oli tien varrella myös reilusti. Muuten tiellä kulki ihmisiä viettämässä normaalia elämään. Perheen pienimmät matkustivat tiellä äitinsä selässä. Vuohilaumaa en ehtinyt kuvata. Olimme vaihtaneet radiokanavan vähäksi aikaa paikalliseen, joka tarjosi etnistä musaa.DSC_0684DSC_0694DSC_0696

Lähellä Tzaneenia maisema muuttui vihreäksi, osin havupuiseksi kun nousimme ylöspäin. Tien mutkittelu alkoi hieman muistuttaa Hana Roadia Mauilla, mutta oli leveämpi. Radiosta soi Madonnan La Isla Bonita ja Rihannan Only Girl In The World kun laskettelimme kiekuratietä alas ja pian läpi Tzaneenin. Sieltä oli Phalaborwaan 115 km. Matkan loppuvaiheessa söin meidän loput nallekarkit. Hitsin koukuttavia ne kyllä ovat, niitä mässyttäisi vaikka koko purkin kerrallaan. Onneksi ei tarvitse ostaa kuin kerran vuodessa.

Perillä olimme klo 15. Ajoimme suoraan Krugerin portille, jossa kävimme hotellin omistajan ohjeistamana maksamassa seuraavien päivien safarit. Tämä osa Krugerista ei ole läheskään niin turistien kansoittama kuin eteläpuoli. Pikkukaupungissa oli helppo suunnistaa hotelliimme Sunbird Lodgeen, vaikka Navi ei kaupungin teitä tuntenutkaan. Mukava mies otti meidät vastaan ja auton saimme jättää portin sisäpuolelle pihalle. Lodgefiilistä toi huoneen ovena toimiva lasinen terassiovi. Kovin kauaa ei mennyt kun molemmat nukuimme reissusta väsyneinä. Vaikka minä olin ottanut pari napsua autossakin.DSC_0705DSC_0706

Heräsimme alle tunnin päästä ja lähdimme mukavan hotellimiehen suosittelemaan paikalliseen ketjuravintolaan, Yurok Spuriin. Sieltä näytti saavan hyvänäköisiä pihvejä. Meidän valinta oli tänään alkupalaksi nacho-juusto-guacamole-salsa –lautanen ja pääruuaksi BBQkanapihvit, ranskalaisilla ja sipulirenkailla. Jälkkärilista oli liian hyvänäköinen. Jouduin pyöreän lämpimän mutakakun ja pehmiksen viettelemäksi, mutta

nautin….DSC_0711

Pimeä sunnuntai-iltainen pikkukaupunki oli hyvin hiljainen. Kaupat olivat kiinni jo ennen kuutta. Yksi satunnaisen turistin oloinen nuori mies olisi halunnut meiltä ruokaa. Mutta eipä meilläkään ollut kun kauppaan ei enää päässyt. Masut oli täytetty ravintolassa.

Illalla blogeilin ja latasin parin päivän kuvat koneelle. Huoneemme netti oli vähän hidas niinkuin yleensä, mutta ilmainen netti huoneessa on jo hyvää luksusta itsessään.  Kemmarilaukussani oli käynyt pieni katastrofi kun shamppooni oli levinnyt ja puolet kamoista oli huuhdeltava ja laukku myös. Sen kerran kun en minigrippiin shamppoota laita niin käy näin. Suihkusta tuli haalean lämmintä vettä, mutta pehmeämmällä paineella kuin edellisessä. Eli ihan hyvä suihku… Huominen herääminen olisi klo 5, minkä vuoksi olimme nukkumassa jo klo 23 jälkeen.