Hiukan heikosti nukutun lentokoneyön jälkeen heräsimme Intian valtameren yllä parin tunnin päässä Aussin länsirannikosta. Aamiaisen jälkeen aloimme pian laskeutumaan tulli- ja ebolalappuja täyttäen. South African Airways käytti vielä monista muista lentoyhtiöistä poiketen teräksisiä ruokailuvälineitä. Haarukka, veitsi ja lusikka lähtivät reppuun matkamuistoksi ihan niin kuin ”ennen vanhaan”. Laskeuduimme noin klo 13 Perthin aikaa, kelloa oli siirretty kuusi tuntia eteenpäin. Melkein puolisen tuntia jonossa ehti vierähtää kun pääsimme passintarkastusluukulle. Ja hyvinhän me pääsimme maahan, kun ne viisumitkin olivat nyt kunnossa. Matkalaukkujen kanssa menimme tullijonoon. Australialainen tv-ohjelma Border Security oli tullut meille tutuksi, mutta kun viisumisotkuista oli päästy, uskoimme pääsevämme läpi ilman ongelmia. Virkailja jakoi matkustajia neljään ryhmään; niihin, joilla oli tullattavaa, niihin, jotka pääsivät suoraan lähtemään, niihin, joiden laukut pääsivät ihmisen tarkastamaksi ja niihin, joiden laukut haisteli koira. Me pääsimme Bio security -hauvan haisteltavaksi. Yksi matkustaja näytti olevan tarkastuksessa Bongo-rummun kanssa ja rumpu seisoi virkailijan pöydällä vielä kun lähdimme pois.

Check-in seuraavalle Virgin Australian lennolle päästiin tekemään heti tullin jälkeen. Sitten muutamat askeleet Perthin maaperällä, Länsi-Australian MTP-pisteen ansaitaksemme. (Tullaan toki joskus myöhemmin paremmin tutustumaan Aussin länsiosaan.) Lentokenttäbussi vei meidät näppärästi kolmosterminaaliin, jonne olikin muutamia kilometrejä matkaa. Seuraava lentomme Virgin Australian siivillä lähti klo 17, joten meillä oli hyvin aikaa syödä ja käydä shoppaamassa uusi aussiadapteri ja käydä facessa. Olimme saaneet vierekkäiset paikat heti check-innissä, joten niiden kanssa ei tarvinnut temppuilla tällä kertaa. Iltalentomme Adelaideen oli aluksi vähän pomppuinen ja kesti 2,5 tuntia. Kelloja siirrettiin 1,5 h eteenpäin.

Antin ensiaskeleet Aussin maaperällä.

Welcome to Australia!

Adelaidessa saimme fiiliksen kylmästä ilmasta jo baggage claim –aulassa ovien auetessa. Ajoimme taxilla keskustaan Franklin-hotelliin yöksi, koska Kengurusaarelle pääsemme siirtymään vasta huomenna. Hotelli oli jännän oloinen, kaikki seinät olivat ihan mustia ja ovet keltaisia. Kylppäri oli juuri rempattu siistin valkoisilla kaakeleilla. Yksi yö meni ihan hyvin vähän oudommassa ja pienemmässä asumuksessa. Lähdimme vielä yhdentoista aikaan ruuan etsintään. Ulkona tarkeni juuri ja juuri hupparilla. Lämpöasteita oli alle kymmenen. Mutta eipä ainakaan ollut lunta niin kuin Melbournessa nyt. Hotellia vastapäätä oli bussiasema, josta olisi huomenna aikainen lähtö. Sen takana oli chinatown, josta menimme etsimään iltapalaa. Löysimme vielä jokusen auki olevan ravintolan. Söimme kana-rapudumplingeja puoliksi 15 kpl, mutta sen jälkeen Antti ei tuntenut oloaan vielä kyllin täydeksi ja jatkoimme seuraavaan auki olevaan mestaan. Toisesta kiinalaisesta saimme nuudeli-kana-sieni-aterian, joka tuli lähes raakana pöytään ja meidän tehtävä oli paistaa se loppuun (lähinnä käännellä lihat ja sienet ritisevällä pannulla). Minä huolehdin sienten syömisestä ja Antti lopusta, hyvä diili.