Kuuden jälkeen väsytti kovasti kun piti herätä. Kohta selvisi, että minun matkalaukkuni sisältö oli Sydneyssä paisunut niin paljon, että uusi Billabong-kassi piti ottaa käyttöön. Matka kadun yli juna-asemalle ja siitä T2-junalla suoraan Domestic terminaaliin vartissa oli erittäin helppoa. Baggage Drop –jono lentokentällä oli harvinaisen pitkä. Pientä sisällön järjestelyä piti tehdä vielä tiskillä kun minun laukullani oli 2 kg ylipainoa. Meillä oli kyllä oma pieni näppärä laukkuvaaka mukana, joka oli aamulla näyttänyt laukkuni painoksi 25 kg (eli ihan oikein), mutta ajattelin, että jos tuurilla menisi läpi niin kuin viimeksikin (tosin silloin oli vain 1 kg ylipainoa).

Sydneyn junassa.

Turvatarkastuksen jälkeen kävimme aamupalalla pienessä Foodcourtissa. Mäkin munakokkelilla ja lihalla täytetty wrap oli hiukan outo kokemus. Tuhtia wrap-kokemusta raikastimme Boost-smoothiella (hyväksi havaittu mango-passion, nam). Lento Ayers Rockiin lähti puoli yhdeltätoista, tosin minä ehdin ottaa aamu-unet jo ennen nousua koneessa. Kolmen tunnin lennolla tarjoiltiin tavallista parempi snack, jugurttia ja banaanikakkua. Lento meni mukavasti torkkuen, blogeillen ja kirjoja lukien.

Outback

Kun aloimme laskeutua, aloin tähyillä ikkunasta maisemaa, jospa alhaalla näkyisi jotain isohkoa kiveä. Lensimme ison mustan kiven yli, mutta se oli joku muu kuin Uluru ihan senkin takia, että olimme vielä kaukana lentokentästä. Pari minuuttia ennen laskeutumista, näimme ikkunasta komean kivivuoriston. Se oli Kata Tjuta. Sitten lentokone kääntyi niin, että näimme TV:stä, netistä ja esitteistä tutun kivimöhkäleen, Ulurun.

Ulurun lentokenttä

Laskeuduimme pienelle lentokentälle keskelle punaista erämaata. Kentältä oli kätevä bussikuljetus Yularan hotelleihin, jonne ajoi 10 minuutissa. Yulara on vuonna 2003 valmistunut pieni turistikylä keskelle ei mitään, jossa on muutama hotelli ja pieni keskus. Pääsimme heti huoneeseemme Desert Gardens hotellissa. Lähdimme melkein saman tien kävelemään keskustaan, jonne käveli 4 minuutissa. Sinne meni myös shuttlebussi. Talvinen ilmasto outbackissä oli tällä hetkellä mukavan lämmin, päivällä noin 20 astetta. Pienessä keskustassa oli retki-toimisto, muutama souvenirshoppi, erittäin hyvin varusteltu ruokakauppa ja pari ravintolaa, jotka olivat nyt siestalla (klo 14-18). Kävimme ostamassa kuljetukset huomiselle ja ylihuomiselle omatoimiretkelle. Ruokakaupasta ostimme leipää, leikkelettä, vattujugurttia, banaania, vettä ja Rocky road –paloja huomiseksi. Kävimme shoppaamassa pari Uluru-Kata Tjuta –paitaa ja molemmille aurinkolasit. Yhden souvenirshopin kirjavalikoima oli hyvin kattava, sieltä löytyi kaikkea mielenkiintoista outback-kirjallisuutta. Pitkän pohdinnan jälkeen ostin kaksi kirjaa: Douglas Lockwoodin The Lizard Eaters, jossa hän kertoo oman kokemuksen ja matkustelun perusteella Aboriginaalien elämästä sekä Tim Flanneryn Country – A Continent, A Scientist and A Kangaroo, joka on autobiografinen matka kengurun kehitykseen. Kirjoja on tullut jo nyt  ostettua ihan liikaa tällä reissulla, niissä on moneksi vuodeksi luettavaa.

Desert Gardens, kahden queen sängyn huone.

Yularan shopping centre

Ruokakauppa

Välipalalla

Yularan kadulla

Kävimme Yularassa olevalla näköalapaikalla, pieni kohouma maastossa, jossa oli hyvä näkymä Uluruun. Siellä oli muutama muukin istumassa ohuilla puupenkeillä. Uluru on monelle paikka hiljentymiä. Vaikka emme olleet ainoita, niin kaikki oli mukavan hiljaista. Monet istuivat siellä ihan hiljaa, joku otti kuvia iso kamera jalustalle asetettuna. Siellä olisi voinut istua vaikka kuinka kauan, muutama pieni kärpänen kävi välillä häiriköimässä. Oli outoa katsella Ulurua, jonka oli tottunut näkemään vain virtuaalisesti. Siinä se nyt ihan oikeasti oli ja pysyi. Sen poikkeavuus ympäröivästä erämaasta oli valtava, joka on matalaa kuivaa pusikkoa ja siellä täällä kasvavaa kitukasvuista puuta punaisen maan päällä. Ihan kuin se ei kuuluisi sinne ollenkaan.

Yularan Lookoutille

Uluru Lookout

Päivälliseksi söimme Geckos-ravintolassa lammas-pasta-ateriat. Kun aurinko oli laskenut niin lämpötila laski myös hurjasti, niin kuin odotinkin. Illalla hotelliin kävellessä ulkona oli alle kymmenen astetta. Huone oli kurjan kylmä. Hitto kun he eivät osaa täällä lämmittää sisätiloja tarpeeksi. Meillä oli kyllä huoneessa pieni patteri, mutta se tuntui lämmittävän täysillä ollessaankin vain 10 cm päähän. Ilta meni sitten peiton alla hytisten kunnes onneksi lämmin suihku helpotti asiaa vähäksi aikaa.