Lähdimme tänään ensimmäistä kertaa Kaua’in pohjoispuolelle, jossa emme olleet viime kerralla ehtineet käydä. Matkalla kohti pohjoista, ohitimme monta autiota rantaa. Puolen tunnin ajamisen jälkeen meille selvisi, että pohjoispuoli oli todella näkemisen arvoinen. Pienet kaupungit Princeville ja Hanalei ovat kuin satumaassa, aivan vehreiden vuorten kupeessa. Korkeimmat huiput olivat pilvien peitossa. Kaua’in pohjoispuoli onkin paljon sateisempi ja vehreämpi kuin etelä. Olisi kovasti tehnyt mieli jalkautua pieneen hippikylään, mutta tällä kertaa ajoimme molempien läpi. Hanaleistä eteenpäin oli muutama yksikaistainen silta, jossa luonnollisesti piti odottaa omaa sillan ylitysvuoroa. Paikalliset vastustavat siltojen leventämistä, koska se toisi isot turistibussit sinne. Niiden tulo puolestaan veisi kyllä jotain pois tästä satumaasta. Kiemurainen tie johti ensin Ha’ena Beachille ja sitten tien päähän Ke’e Beachille. Sieltä alkoi Na Pali Coastin Kalalau Trail.

Kalalau Trail

Parkkipaikan löytäminen oli vaikeata. Parkkitilaa oli reilusti vähemmän kuin sen tarvitsijoita. Autoja olikin parkkeerattu tien sivuun, jonne mekin auton jätimme, vaikka niissä oli parkkikielto-merkit. Biitsin luota metsään alkoi Kalalau Trail, joka on kaikkinensa 11 mailia perille Kalalau Beachille ja samanmoinen takaisin. Koko trailin suorittaminen olisi vaatinut yöpymisen ja telttailuvälineet. Me lähdimme kävelemään trailin ensimmäistä osaa Hanakapiai Beachille, jonne oli 2 mailia. Sekin tuntui ihan tarpeeksi rankalta 30 asteen lämmössä ja paikoin hyvin auringon paisteessa. Ensimmäinen ¼ mailia oli jyrkkää kivikkoista ylämäkeä, jonka jälkeen maasto helpottui ajoittain. Reitti oli kuitenkin kauttaaltaan eri kokoista kiveä, paljon ylä- ja alamäkiä. Maisemat olivat huikean kauniit alas Ke’e Beachille ja eteenpäin vehreisiin cliffeihin Na Pali Coastiin, jota olimme viimeksi ihailleet vain pienestä laivasta mereltä käsin. Ylitimme pari ohutta kivikkoista puroa, joiden ansiosta osa kulkureitistä oli mutaista ja liukasta kiveystä.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Ke'e Beach

Ke’e Beach

Na Pali Coast

Naaman pesu

Tauko oli tervetullut kun Hanakapiai Beach alkoi näkyä alhaalla. Piti vielä ylittää muutaman metrin levyinen joki isoja kiviä pitkin. Pieni matala laguuni ja monen metrin levyinen kivikko eristi pienehkön hiekkarannan metsiköstä. Sandaalit pois ja laguunin läpi pehmeälle hiekalle. Sadoittain pieniä nutipäitä uiskenteli laguunissa. Aallot löivät hurjasti rantaan, edes Antti ei olisi halunnut mennä niihin aaltoihin pyörimään. Vesi tuli ajoittain hyvin pitkälle hiekkaan. Aaltojen valtavaa kuohuntaa oli kiva katsella. Olisi tehnyt mieli istua hiekalla tuntikausia. Korkea kallio reunusti biitsiä molemmin puolin. OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Hanakapiai Beach

...ja reilut aallot.

…ja reilut aallot.

OLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERAPaluumatka sujui vieläkin hikisemmissä tunnelmissa kuin tulo. Vesi alkoi olla tosi vähissä ja panttasimme viimeisten desien juomista loppumatkaan. Puolessa välissä alkoi olla todella jano. Takaisin perillä oli juomapiste. Vaikka sieltä tuli lämmintä vettä, ei paljon haitannut. Se oli sentään puhdasta. Eikä Antin tarvinnut toteuttaa aikomustaan juoda purosta vettä.OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Hikisen käppäilyn jälkeen kävimme pulahtamassa Ke’e Beachillä. Osa rannasta oli koralleja, mutta ne alkoivat niin matalalta, etten halunnut snorklata. Tällä kertaa oli kiva vain polskia vedessä paljain jaloin hiekkapohjaa vasten. Biitsin suihkussa saimme huuhdeltua itsemme aika hyvin. Hikiset vaatteet olivat niin hikiset, että ne menivät suoraan likapyykkiin. Paluumatka kämpille suoritettiin siis kosteassa uima-asussa.

Ke'e Beach Na Palin suojassa

Ke’e Beach Na Palin suojassa

Toimme mukanamme myös kaksi saksalaista nuorta naista Kapa’ahan, jotka olivat ilman autoa liikkeellä ja kerran tunnissa menevän Kaua’i bussin varassa. He olivat tehneet road trippiä USA:ssa ja viettivät loman viimeiset viikot Kaua’illa ja Mauilla. Reissukokemuksia oli kiva jakaa. Aurinko laski ja ilta pimeni matkalla takaisin.

Illalla kävimme hakemassa edullisesti Pizza Hutista pizzat. Antti valitsi XL pizzan kanalla, josta riitti syötävää kahdeksi kerraksi. Minä valitsin listassa olevan ”laihispizzan”, jossa oli kanaa, kinkkua ja pinaattia. Niitä oli kiva syödä tällä kertaa TV:stä tulevan Jurassic Park kolmosen seurassa.