Meidän piti olla valmiina lähdössä klo 9, joten sen verran aikaiseen piti herätä, että saimme syötyä masumme täyteen ja viimeisteltyä pakkailut. Hotellin kuski vei meidät pakulla Faren lentoasemalle. Olimme todella ajoissa pienellä kentällä ja lähtöselvityksessäkin meni vain minuutti kaikkinensa. Puoli tuntia lisää yöunta olisi ollut ihan kiva. Blogia pystyi kirjoittamaan jonkun verran ajan kuluttamiseksi. Lennolle oli menossa paljon paikallisia pienten käsimatkatavaroiden kanssa. Meillä sen sijaan oli neljä isoa nyssäkkää, yhdestä kurkisti koala toisesta kameralaukku.

Lentokentällä

Lento Huahinesta Tahitille, Papeeteen kesti puolisen tuntia. Matkalla sinne näimme Mo’orean syvät laaksot ja monta vuoren nyppylää. Oli aika kotoisaa laskeutua ”takaisin” Tahitille, vaikka viime visiitti oli vain pikainen yöpyminen. Meillä oli aikomuksena vaihtaa vihdoinkin rahaa lentokentällä, mutta aikomukseksi jäi. Rahanvaihtomesta oli auki vain tiettyinä aikoina riippuen kansainvälisten lentojen lähtö- ja tuloajoista. Antti sai kuitenkin nostettua automaatista sen verran frangeja, että pärjäämme huomiseen. Matkakuormamme kanssa emme voineet ajatellakaan bussikyytiä hotelliin vaan otimme ihan reilusti taxin. Samalla saimme Papeete-sightseeingia kun ajoimme sen läpi. Mitään tuttua 15 vuoden takaa en löytänyt. Saarta kiertää vain yksi tie, joten ruuhkia on varsinkin ennen ja jälkeen Papeeten sekä Papeetessa.

Moua Tapu, jota kiipesimme puoleen väliin

Huahine

Mo'orea

Mo’orea

Tahiti

Lähteviä lentoja

Saapuvia lentoja

Ajoimme Papeetesta itään, ohitimme pienen Piraen kaupungin ja sitten aloimme saapua Arueen, jossa hotellimme sijaitsi. Pearl Beach Resort (entinen Radisson) on mustahiekkaisen Lafayette Beachin rannalla Matavai bayssä. Täällä olisi meidän koti viimeiset kaksi viikkoa. Emme olleet varsinaisesti hotellin asukkaita, mutta saimme hotellin uima-altaan ym. käyttöömme. Antti oli Air bnb:n kautta vuokrannut hotellin tiloista yksityisomistuksessa olevan yksiön. Avaimen saimme hotellin respasta. Hintaa oli yöltä noin 80 €, hotellihuonehintoihin verrattuna hyvin edullinen. Ainoa palvelu mikä meiltä puuttui oli jokapäiväinen siivous, jota emme todellakaan kaivanneet. Meitä odotti tyylikäs remontoitu tumman ruskealla kalustettu yksiö toisessa kerroksessa merinäköalalla. Se oli todella yli odotusten. Lasitetulla parvekkeella oli pieni keittiö kaikkine varusteineen sekä pyykinpesukone. TV-pöydällä nökötti nettireititin, mikä tiesi hyvin toimivaa nettiä. Fantastista surkeiden ja hitaiden hotellinettien jälkeen. Hienosti toimiva ilmastointi. Antti kippasi minut KSB:lle, tästä lemmenpesästä voi olla hyvin vaikea lähteä.

Pearl Beach Resort

Keittiö/pesutupa/parveke

Tämän telineratkaisun haluaisin kotiinkin.

DSC_0398Nukuimme vähän päiväunta. Klo 15 yksiön omistavan nuoren miehen äiti tuli katsomaan, että meillä oli kaikki kunnossa. Netti tökki alkuun, mutta alkoi sitten toimia kunnolla. Teimme lähtöä ruokakauppaan, mutta kun olimme kävelleet korkean mäen ylös, totesimme, että se on liian kaukana. Matkalla sinne oli kolme liikenneympyrää, ensimmäinenkään ei ollut tullut vastaan. Boralla ja Huahinella oli niin pienet välimatkat joka paikkaan, että aivot tekivät vähän tepposia kun olimme nyt tulleet selkeästi isommalle saarelle. Koska emme siis päässeet tänään vielä ruokakauppaan, menimme hotellin ravintolaan syömään rannan ääreen. Antti valitsi pasta bolognesen ja minä carbonaran. Minun valinta oli ehdottomasti virhe, sillä jokaisessa kinkussa oli puolet läskiä ja isossa lusikassa pastan päällä köllötti raaka muna. Siis mistä lähtien raaka muna on kuulunut pasta carbonaraan? Tai sitten olen vain sivistymätön. Opin tästä, että pasta carbonara on kiellettyjen ruokien listalla ulkomailla. Ikinä ei tiedä minkälaista kinkkua sieltä on tulossa. Antti pystyi syömään suurimman osan minun kinkuista ja sain häneltä jauhelihaa. Raaka muna tosin jäi lautaselle. Olisin kovasti halunnut heittää sen pannuun, sitten olisi maistunut.

Matavai Bay

Illalla tutkimme Papeeten karttaa, koska Papeetessa pyöriminen oli huomisen päivän ohjelma. Illalla kävimme toistamiseen ravintolassa. Antti söi kanaburgerin ja minä rapua ja anjovista sisältävän caesarsalaatin. Piheykissämme emme ostaneet ravintolan listalta jälkkäriä, vaikka siinä oli niitä yllin kyllin. Sen sijaan menimme patukka-automaatille, jossa valitsemamme cookiesuklaa meinasi jäädä koneeseen rahoineen, mutta pienen rymistelyn jälkeen ja ilmeisesti jonkun napin painamisen jälkeen patukka tipahti alas.