Puoli kahdeksalta oli herätys ja kasilta lähtö. Bussipysäkki oli ihan hotellin vieressä eikä bussiakaan tarvinnut odottaa kauaa. Matkan hinta oli 250 frangia eli reilu 2 € ja matkan kesto Papeeten keskustaan noin 20 minuuttia. Vähän jännitti, olin menossa tanssitunnille. Etsimme Tamariki Poeranin tanssistudiota. Olin katsonut tarkan sijainnin eilen kartasta, mutta enpä sitten kadun numeroa. Pyörimme noin vartin Rue de Paul Gauguinilla, kunnes studio tuli onneksi vastaan. Sisääntulosta portaat ylös ja perillä oltiin. Tunti oli juuri alkamassa klo 9. Antti lähti tunniksi tutustumaan Papeeteen kun minä jäin hikoilemaan. Tuntia piti nuorehko nainen. Makau, tanssikoulun virallinen opettaja tuli seuraamaan tuntia jossain vaiheessa. Sali oli täynnä, ikähaarukka oli parikymppisistä ainakin viiteenkymppiin. Ensimmäinen puoli tuntia oli tahititekniikkaa. Oli hienoa päästä pitkästä aikaa tanssitunnille, vaikka olenkin vähän biitseillä tanssahdellut, niin ei se ole sama asia. Jalat saivat kunnolla kyytiä, huomenna ne ovat onnellisen kipeät. Juomatauon jälkeen opimme yhden lyhyen ’ote’an ja lopuksi ilmeisesti muille ennestään tuttu aparima-koreo. Pelkäsin, että olisin ihan pihalla, mutta mielestäni pärjäsin ihan hyvin. Tunnin jälkeen minun piti vähän odotella, että pääsin Makaun juttusille. Ostin kymmenen kerran liput, jotka kustansivat 100 USD. Yhden tunnin hinta olisi 25 USD, joten jo viisi kertaa tulee halvemmaksi lippusetillä. Makau tuntui olevan iloinen kun joku tulee kaukaa tanssimaan. Hän on opettanut myös minun tanssiopettajaani ja muisti hänet hyvin. Antti tuli hakemaan minua kun tunti oli venähtänyt vähän pitkäksi. Joku tanssikoulun miehistä oli jo ehtinyt tarjota Antille miesten tanssituntia.OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Tanssisali

Lähdin hyvin tyytyväisenä ensimmäiseltä tanssitunnilta. Ei se ollut niin pelottavaa eikä tulevia tunteja tarvitse enää jännittää. Rahanvaihtopankissa oli vähän jonoa, mutta siellä ilmastoidussa tilassa oli hyvä tuuletella tanssitunnin hikiä pois. Vihdoinkin sain kaikki dollarit vaihdettua frangeiksi. Hieno tunne kun oli taas paikallista käteistä pitkästä aikaa. Vaihdoin 1500 dollaria. Antti oli tunnin aikana ehtinyt käydä läpi jo omasta mielestä kiinnostavat kaupat. Nyt hän sitten pystyi esittelemään minulle paikkoja. Menimme kuitenkin ensiksi brunssille ostoskeskuksen ravintolaan, jossa nautimme pikaiset pasta bolognese –ateriat. Keskustasta löytyivät tutut Billabong ja Quiksilver. Kävimme myös matkan ensimmäisessä (ja viimeisessä) kirkossa Papeeten Notre Dame Katedraalissa. Sitä koristi sisältä mm. lasimaalaukset, joissa oli kookospalmuja ja miehiä kanooteissa. Kirkossa ensimmäistä kertaa häiden jälkeen oli vähän erilaisempaa kuin normaalisti. Meidän hääpäivä tuli mieleen. OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Papeete Notre Dame

OLYMPUS DIGITAL CAMERAMarche de Papeete on korttelin kokoinen katettu tori. Katutasosta löytyy mm. hedelmää, tuoretta kalaa, tanssitarvikkeita ja paikallisesti valmistettuja öljyjä ym. aineita. Yläkerrassa on souvenir-shoppia toinen toistaan samanlaisempia. Kaikki tarjosivat pareoita, simppukoruja ja puisia tikipatsaita. Eihän niistä osannut valita mitään kun tarjontaa oli liikaa. Paras laittaa hautumaan ja palata shoppailemaan kun tiedän mitä haluan.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Marche

OLYMPUS DIGITAL CAMERAAntin jalat ja selkä alkoivat olla monen tunnin tallaamisesta jo ihan väskät. Kävimme vielä pienen ostoskeskuksen Ganesha-putiikissa, jota Lonely Planet oli suositellut. Siellä oli monen kokoista tikiä ja muuta puu- ja kivipatsasta. Ei mitään tusinatavaraa, vaan jokaisella oli oma tarina ja myyjä tunsi jokaisen tekijän. Siellä oli todella hieno ”tatuoitu” tiki Marquesas-saarilta. Se oli kokonaan kaiverrettu Marquesas-kuvioita täyteen. Hintaa oli yli 50 000 frangia (yli 400 €), joten se jäi ostamatta. Myyjä kertoi meille norsulta näyttävän tikin tarinan. Se on oikeasti valas, mutta etuosa vain näyttää norsun kärsältä kun se seisoo. Minä ihastuin Marquesaslaiseen naispuoliseen tikiin. Hänellä oli tatukaiverrukset käsissä ja oikeassa ja jalassa. Hänestä en päässyt yli ja sain neuvoteltua hinnaksi 180 €.OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Naarastiki

Kävimme keskustan pienessä ruokamarketissa, josta saimme parin päivän safkat ostettua. Arueen lähtevän bussin lähtöpaikka oli meillä vähän hakusessa, mutta pian selvisi, että se ei lähde sieltä minne se meidät keskustaan tullessa jättää vaan parin korttelin päästä kaupungintalon vierestä.

Kävimme hotellin aktiviteettitädin luona varaamassa pari retkeä. Saaren tutkimiseksi hän suositteli vuokra-autoa eikä valmista retkeä. Vuokra-auto kuulosti hyvältä, vaikka onhan se vähän tyyristä täällä. Mutta sen saa kätevästi hotellin luota, ei tarvitse mennä Papeeteen sitä hakemaan ja palauttamaan.

Auringon laskiessa kävimme pulahtamassa hotellin isossa uima-altaassa, hieman viileässä vedessä. Siellä oli meneillään vesijumppa, jota veti hyvin innokas miesohjaaja erittäin rytmikkäällä laskennalla ja ohjauksella. Rytmikäs ja suorastaan hykerryttävä laskenta saatiin onneksi videolle. Jacuzzi oli iso pettymys. Täällä ei ilmeisesti ymmärretty, että jacuzzin pitää sisältää lämmintä eikä viileää vettä. Siellä ei siis kauaa viihdytty ja tulimme huoneeseemme lämpimään suihkuun. Illalla söimme cordon bleuta ja nuudelia, tosi hyvää kotiruokasettiä. OLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERAPaikka: Tahiti, French Polynesia