Saimme vuokra-auton, valkoisen Renault Clion, käyttöön klo 9. Vuorokauden vuokra maksoi 90 €. Lähdimme ensin käymään Piraessa (Papeeten ja Aruen välissä) Nahoatan laaksossa. Olimme saaneet selkeät ajo-ohjeet Margitilta. Siellä oli artistien kylä. Puuveistosten ym. tekijät asuivat siellä ja myivät tuotteitaan kotona. Heillä ei ollut siellä paljon valmiina, emmekä löytäneet etsimäämme, mutta ystävälliset ihmiset kertoivat mielellään esineistään ja olivat vaikuttuneita kaukaa tulevista vierailijoista. Emme kuitenkaan lähteneet sieltä tyhjin käsin, sillä ostin vielä yhden simppukorun itselleni, jonka puin heti päälle.

Nahoata

Kävimme paluumatkalla Piraen Carrefourissa ostamassa viimeisiksi päiviksi ruokaa jääkaappiin ja evästä tämän päivän retkelle. Kävimme tuomassa ruuat hotelliin ja pääsimme aloittamaan omatoimisen saarikierroksen klo 11. Lähdimme Tahiti Nuin itäpuolelle. Ensimmäinen pysähdyksemme oli viereisessä Mahinan kaupungissa, Venus Point. Siellä Kapteeni James Cook rantautui ensimmäisen kerran Tahitille vuonna 1769. Samassa paikassa Kapteeni William Blightin Bounty saapui Tahitille vuonna 1789. Näiden tapahtumien johdosta pystytettyjen monumenttien lisäksi Venus Pointiin on rakennettu majakka. Muutama souvenirkoju löytyi, joista Antti löysi itselleen simpukkaisen Tiki-kaulakorun. Venus Point näytti olevan paikallisten suosiossa, jossa he viettivät vapaapäivää. Muutama treenitanko oli nuorten miesten käytössä ja pieni mustahiekkainen rantakaistale oli kelvollinen uimaranta.yn

Bountyn muistomerkki

Cookin muistomerkki

Venus Point

OLYMPUS DIGITAL CAMERAJatkoimme matkaa ohi Papenoon, johon tulisimme huomenna. Yritin saada minun mp3-soitinta toimimaan autossa, mutta jostain syystä se löysi soittimestani vain meidän keikkabiisit. Se siis valitsi kaikista minun albumeistani juuri tahitilaisen, melko taitavaa. Ti’areissa PK 22:n kohdalla (juuri tunnelin jälkeen) käännyimme kolmelle vesiputoukselle (trois cascades) johtavalle tielle. Täällä paikan etäisyyttä Papeetesta merkitään kilometrimerkeillä. Nyt olimme siis 22 km:n päässä Papeeten keskustasta.

Ti'arei

Ti’arei

Asutusta oli molemmin puolin tietä. Koiria lojui tiellä yksin, kaksin ja kolmin kappalein, eivätkä ne välittäneet juurikaan väistää autoa. Jätimme auton tien päähän, jossa oli iso portti. Siinä kiellettiin putouksille kulku. Sitä ei kuitenkaan tarvinnut noudattaa. Margit oli ohjannut meitä menemään kielloista huolimatta. Maisema oli hetkessä muuttunut sademetsäksi. Vaihdoin sandaalit toivottavasti viimeisen kerran loppuansa tekeviin lenkkareihin. Vesiputouksille meni selvä tie ja pieni silta ylitti puron. Sillalle viritetyt kettingit sai helposti ylitettyä. Ensimmäinen putous, Vaimahuta, oli parin minuutin kävelyn päässä portista. Emme päässeet kovin lähelle sitä, koska isot valkoiset muovisäkit täyttivät polun. Ne oli kerätty täyteen oksia ja lehtiä, ja sitten jätetty siihen odottamaan jotain. Päätimme jatkaa matkaa seuraaville, jonne oli 15 minuutin kävely. Toinenkin turistipariskunta oli tullut katsomaan putouksia, mutta heille riitti ilmeisesti ensimmäisen vilkaisu.OLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERA

Vaimahuta

Polku seuraaville oli selkeä ja melko helppokulkuinen putouksista laskevan puron vierusta pitkin. Sielläkin tulivat valkoiset muovisäkit vastaan, mikä hankaloitti etenemistä huomattavasti. Sitten alkoi myös satamaan. Tämä osa Tahtista onkin sateisinta. Söimme eväskroisantit ennen kuin sade kasteli ne. Ei siis niin romanttinen evästauko kuin olimme kuvitelleet. Jatkoimme matkaa välillä säkkien lomasta, mutta onneksi ne eivät täyttäneet polkua koko matkalta. Sade lakkasi kun lähestyimme määränpäätä. Kaksi putousta, Haamaremare Rahi ja Iti, olivat melkein vierekkäin. Pieneltä sillalta oli näköalaa molempiin. Molemmat laskivat kivikkoisiin ja isojen kivien reunustamiin lampiin. Päätimme kokeilla oikean puoleista kahlausmielessä. Lammet olivat liian matalia uimiseen. Vesikengille oli nyt hyvin käyttöä liukkailla kivillä. Kahdestaan vesiputouksilla oli ihan erilaista kuin yhdenkään ylimääräisen ihmisen läsnäollessa. Paratiisi sanan monissa merkityksissä. Putoavan vesisuihkun ja ympärillä kohoavien vihreiden vuorten lisäksi paikalla oli hyttysiä, jotka eivät onneksi ihan kovin pahasti häirinneet.

Haamaremare Rahi ja Iti

OLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERASöimme vadelmapiirakkajälkkärit sillalla ennen kuin palasimme takaisin. Paluumatka oli taas hyvin sateinen ja olimme aika märkiä kun pääsimme autoon. Matka jatkui Tahiti Itiin asti, jonne oli kolmisenkymmentä kilometriä. Ohitimme monta pikkukylää. Jokaisessa oli kirkko. Taravao (PK 55) on Tahiti Nuin ja Itin yhtymäkohdassa (eli ison ja pienen saaren). Käännyimme siellä Itiin, jossa oli vartin matka lookoutille. Turistikartta oli taas sellainen, joka ei näyttänyt kaikkia teitä, mutta osittain hyvän arvauksen tuloksena päädyimme oikealle tielle. Maisema alkoi muistuttaa Kengurusaarta, paitsi että kengurujen tilalla siellä oli paljon lehmiä. Autossamme oli surkea moottori. Tie oli loivaa ylämäkeä ja se oli vähällä hyytyä. Yhdessä kohtaa valuimme vain alaspäin ja oli täyden työn takana, että pääsimme takaisin etenevään liikkeeseen. Lookoutilla oli maisema Itin vuoristoon ja Nuihin. OLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERA

Tahiti Iti

Palasimme Taravaoon, josta matka jatkui Nuin länsipuolta Papeeteen päin. Pienet kylät ja kirkot tulivat tälläkin puolella vastaan. Ajaminen oli stressaavampaa kuin Hawai’illa. Täällä liikennekäyttäytyminen on vähän holtitonta ja pyöräileviä lapsia tulee esiin tämän tästä ja he ajavat ihan autotiellä. Kävimme marketissa ostamassa paistettua kanaa ja kevätkääryliä, jotka söimme PK 18 kohdalla Mahana beach parkissa. Sieltä löytyi myös Tahitin ainoa valkoinen hiekkaranta. Kävimme snorklaamassa rannalta. Korallit alkoivat siinä melkein heti ja minun makuuni siinä oli liian matalaa snorklata. Emme viipyneet kauaa. Hauskin tapaamamme otus oli rusehtava pikkukala, joka jäi tuijottamaan meitä. Samoin teki myös lajin muut jäsenet.

Taravaossa

Yksi monista kirkoista

Mahina Beach

Mahana Beach

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Paikallista talouspaperia

Palasimme Papeeten kautta hotelliin, jossa olimme vähän auringon laskun jälkeen.