Lähdimme matkaan kymmenen jälkeen. Poikkesimme matkan varrella Whangareissa Tuatara design shopissa. Klo 11 lähdimme kohti Aucklandia. Mila alkoi ottaa heti unta. Reilun parin tunnin ajon jälkeen Aucklandin siluetti ilmestyi meidän vasemmalle puolelle ja jäi pian taakse kun ajoimme highwaytä sen ohi.

Auckland

Aucklandin ulkopuolella pysähdyimme kunnon mäkkärilounaalle. Oli oikein roadtrip-fiilis. Parin hampparin ja suklaapirtelön jälkeen jaksoimme taas. Milalla oli myös ruokatauko (tissiä ja pulloa tällä kertaa). Aucklandin eteläpuolella maisema muuttui. Tiet olivat suoria ja ympäristö tasaista. Pohjoisen kiemuraiset tiet, metsäiset vuoret, jotka piti kiertää tai ylittää sekä turkoosit lahden poukamat jäivät taakse kun ajoimme pohjoissaaren keskiosaa kohti. Eri värisiä lehmälaumoja laidunsi tien molemmin puolin. Vähemmän näkyi pieniä lammaslaumoja. Paikallinen Onnibussi matkasi myös, täällä se on Manabus, mutta muuten täysin samanlainen kuin meillä. Tuli kotoisa olo. Navi ohjasi meidät melkein tunniksi ”pikkuteille”, kääntymisiä oli kilometrin välein, mitä vähän ihmettelimme. Kai se oli sitten joku oikotie. Takaisin moottoritielle ja kohta Taupo-kylttejäkin tuli vastaan. Maisema oli välillä hyvinkin suomalaista, metsien reunustamaa tietä. Tosin havupuiden joukossa kasvoi hopeasaniaisia. Aucklandista määränpäähämme Taupoon oli reilu neljä tuntia ajoa. Loppumatkasta Milaa ei enää nukuttanut autossa. Hän viihdytti itseään lempilelullaan, isolla rapisevalla purkkapussilla ja välillä myös oikealla purulelulla. Olimme perillä kun eteen ilmestyi iso järvi ja sen takana lumihuippuinen vuori, Ruapehu (2797 m), joka on Tongariron kansallispuiston korkein vuori. Pieni Taupon kaupunki on ihan Taupo-järven rannalla. Siellä oli selvästikin enemmän turistimeininki kuin Whangareissä. Rantatieltä löytyi monien motellien ohessa myös meidän seuraava kotimme The Lakeside Villas, RCI –lomamajoitus. Me saimme majoituksen paritalosta, jonka pihalta oli maisema järvelle ja vuorelle. Aika mukavat maisemat kyllä. Kaksi huonetta ja keittiö oli remontoitu hiljattain ja erittäin siisti. Milan oma sänky odotti makuuhuoneessa parisängyn vieressä. Milan ”huoltopisteen” pystytin yhden hengen sängylle makuuhuoneeseen. Olohuoneessa oli korkea katto ja valoa tuova yläikkuna. Täällä tullaan viihtymään erittäin hyvin seuraava viikko.dsc_0237Lähdimme kärrytellen ruokakauppaan, 4 squreen, jonka vieressä oli lihakauppa. Sinne kannettiin juuri kokonaista porsasta. Pienestä marketista löytyi mm. minun viime vuoden lempparijugurttia Aussista, Yoplaitin passionjugua.

Ruokakaupasta

Järvimaisema kaunistui auringon laskiessa. Mila kelli lattialla peitolla. Päivälliseksi oli taas juustopastaa ja rapuja. Complimentary-netti 100 MB loppui heti kättelyssä. Huomenna pitää ostaa lisää. Airbnb-majoitusten selkeä etu on ilmainen ja tehokas netti. Mutta en valita, niin hienoon mestaan oltiin edullisesti nyt päästy. Illalla kämpässä oli aika viileä. Suihkun jälkeen oli ihana päästä pian lämpimään peiton alle. Myös kylppärissä olevat lämpölamput olivat aika jees.