Ennen auton palauttamista klo 10, kävimme vielä eteläpisteessä Orongossa, joka oli ollut torstaina kiinni. Orongossa on 48 ellipsin muotoista kivimökkiä. Me olimme siellä ensimmäiset ja vartija tuli pönöttämään paikkaan ihan vain meitä varten. Se tuntui oudolta. Olimme mestoilla vain hetken aikaa aikataulusta johtuen. Täällä kuitenkin maisema alas merelle ja pieneen motuun oli jotenkin kiehtovampi kuin arkeologiset ihmeet. Myös Rano Kauhun näkyi täältä, eri suunnasta kuin varsinaiselta lookoutilta.

Orongo

Olimme juuri kymmeneltä palauttamassa autoa. Loppupäivä hengattaisiin Hanga Roan keskustassa. Kävimme kirkon vieressä mercado artesanassa, jossa souvenirshoppien kamat olivat vain isompina valikoimina. Täällä yllättävän monessa paikassa ei käynyt luottokortti, joten käteistä oli kulunut odotettua enemmän. Minulla oli käteiset ihan finaalissa. Käteisnosto automaatista oli pelastus, sillä seuraava kämppä pitäisi maksaa käteisellä.

Kävimme lounaalla Haitonga-ravintolassa. Valitsimme kahden hengen aterian, jossa oli kanaa, paneroituja katkarapuja, bataattisipsiä, juuston paloja ja leipää kahdella dippisoosilla. Milakin osallistui siihen ja ateria jäi pikkuisen pieneksi, mutta toisen samanlaisen tilaaminen olisi ollut ehkä liikaa.

Iltapäivää menimme istumaan Ahu Tahaihin ja Mila nukkui sopivasti päikkäreitä rattaissa. Kaupungissa ympäriinsä menevät koirat olivat ihan kivoja, mutta jotkut vähän liian tungettelevaisia. Täällä kolme koiraa vetivät välillä sellaista rähinärallia keskenään meidän ympärillä, että jänskätti jo oman kärrykaravaanin puolesta.

Ohi lipuvat tummat pilvet ripauttivat muutaman sekunnin kuuron meidän niskaan, mutta siinä ei ehtinyt edes sateensuojaan mennä. Täällä onkin paljon ollut ihan lyhyitä ja lieviä sadekuuroja kesken aurinkoista päivää.

Kävimme tutussa Sonia-ravintolassa hakemassa empanadoja illaksi ja aamiaiseksi. Odotimme ruokia pitkältä tuntuvan ajan ravintolan ovella auringon paistaessa kovasti. Emme kärryinemme viitsineet yrittää mahtua ahtaaseen ravintolaan kun olimme ottamassa vain take awayta. Klo 16 Vai Manun penkillä söimme yhden rapu-juustoempanadan puoliksi odotellessa minun hepparetkeä. Odotimme puoli viiteen ja alkoi jo tuntua, että taas on sattunut joku kämmi. Vai Manun koju oli kiinni eikä ketään ollut paikalla. No niin huono tuuri ei sentään ollut vaan retken opas tuli puolen jälkeen hakemaan minua pakulla. Sainkin tänään privaattiretken kun muita turisteja ei ollut. Antti lähti Milan kanssa kämpille viettämään iltaa.

Maunga Terevaka on Rapa Nuin korkein vuori 510 metriä ja sen kolmas sammunut tulivuori. Juurelle johtava hiekkatie on hyvin kuoppainen. Hepat asuivat metsässä pienen aukion aitauksessa. Kimitokerau, oppaani laittoi kaksi hevosta nopeasti valmiiksi niin pääsimme lähtemään. Vuorelle pääsee vain jalkaisin tai hevosella. Minulla oli ruskea urosheppa, Haumaru, joka tarkoittaa ”quiet guy”. Olipa kiva olla taas pitkästä aikaa kunnolla hepan selässä. Meidän mukana oli myös valkoinen koira, joka näytti tietä. Tosin hevosetkin taisivat tuntea reitin aika hyvin. Kun olimme ratsastaneet metsäistä rinnettä ylöspäin, tulimme avoimelle rinteelle. Alhaalla näkyi Hanga Roa. Tuulta alkoi jonkin verran olla ja huomasin, että farkut ja takki olivat hyvä valinta, vaikka päivä oli lämmin ollutkin.

Haumaru

Matka ylös Terevakan huipulle kesti noin tunnin. Ylhäällä sain omaa aikaa sen verran kun halusin. Hevoset laitettiin lepäämään siksi aikaa. Aurinko oli laskemassa kun kiipesin parille nyppylälle. Minun lisäkseni siellä oli pari muutakin, jotka olivat tulleet pyörällä. Kylmä ei ollut, mutta tuuli vähän liikaa.

Huipulla

Paluumatkalla alkoi hämärtää ja metsään päästyämme oli ihan pimeää. Hepat kuitenkin tunsivat tien ja näkivät meitä paremmin. Paluumatka autolla sujui rattoisasti jutellessa ja kotona olin ennen kahdeksaa. Kimitokerau puhui parempaa englantia kuin monet täällä.

Päivälliseksi nautimme empanadat, jotka oli pakko lämmittää pannulla kun mikroa ei ollut ja uunia emme saaneet toimimaan. Tuntui pikkaisen rasvaiselta setiltä paistaa jo kerran voissa paistettua taikinaa uudestaan. Viimeiset suihkuttelut illalla arvaamattoman suihkun kanssa. Toivoin niin kelvollista suihkua San Pedroon, mutta epäilykset olivat suuret sen suhteen.